Framtiden inte långt bort

[15.25]

Hade yrkesdag idag, mycket roligare än vad jag trodde :D
Största anledningen till att jag hade ångest igår var för att mitt schampo var slut :/
Jag hade ingen bra dag igår, om man säger så.
Nåja, pappa räddade mig imorse genom att ge mig av hans schampo.
Nu när jag tänker efter... Varför delar inte hela familjen schampo?

Lyssnade på information från en optiker, en jurist, en psykolog, en lärare och en journalist.

Optiker... verkar mysigt, jag vet inte riktigt varför.
Man får träffa människor hela dagen :)
Och jag har inget emot att undersöka andras ögon.
Man hjälper folk utan att peta på blod och sånt.
Perfekt.
Men man måste ha läst Matte D, Kemi B, Fysik B och Biologi B :/

Jurist ska jag nog inte bli.
Det enda som faktiskt intresserade mig var om jag skulle jobba med folkrätt.
Men... nej, jag tror inte det.
När jag berättade om juristyrket för pappa blev han överentusiastisk.
"Kombinera den med en ekonomiutbildning!"
Som om jag någonsin kommer orka jobba med ekonomi :S

Psykologen var dödligt tråkig.
Jag förstår inte varför!
Hon kunde bara inte prata på något intressant vis :/
Så jag kunde helt enkelt inte lyssna på vad hon sa och därför vet jag ingenting om psykolog-yrket.

Journalisten som var där och berättade gjorde mig lite rädd.
Han var så... rakt på det ^^
Ska man vara journalist ska man satsa 100 % meddetsamma.
Hu :S
Verkar allmänt stressigt.
Men det är det enda yrket där jag får skriva.... :(
Visserligen alltid på deadline men ändå.

Lärare kommer jag förmodligen bli, oavsett om jag vill det eller inte ^^
Mamma är det och så fort jag ska tänka mig min framtid ser jag den som att jag är lärare.
Vill bli gymnasielärare och undervisa i svenska och engelska.
Men jag måste plugga i fem och ett halvt år :(
Dessutom kollade jag ingångslönen för olika orter.
I Ystad fick den senaste gymnasieläraren ENDAST 18 000!
Hur går det ihop?!
Nåja.
Jag kollade tio-i-topp listan för vad nyutexaminerade gymnasielärare får i lön och nummer ett på listan var Tyresö med 27 000 i ingångslön!
Dit ska jag flytta!
Var ligger det?

Jag är fortfarande upprörd över ingångslönen i Ystad.
Grundskollärare 1-7 får 21 000 :O
De behöver bara plugga i tre och ett halvt år.
Orättvist.
Men jag hade ändå inte tänkt bo i Ystad om jag slipper.

Jag har säkert fått någonting fel.
Om någon som jobbar eller som vet ovanligt mycket om dessa yrken läser detta, rätta gärna mig ^^
Nu ska jag ringa älsklingen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback