Topp 5 låtar jag inte överlever utan


Jag försökte skriva en topplista över låtar jag inte kan överleva utan.
Först blev det fem.
Sen tio.
Sen femton.
Sen drog jag ner det till fem igen.

Det är svårt, för det finns väldigt många olika anledningar till att man inte kan överleva utan dem.
T.ex. kan jag komma på ett stort antal kent-låtar som borde finnas med på listan.
Men jag försökte att se låtar som jag har återkommit till, om och om igen.
Så en del är från barndomen.
Andra är bara förknippade med väldigt viktiga saker.
Read and enjoy.

Nummer 5:

Kent - Mannen i den vita hatten (16 år senare)
Den här platsen var nog svårast av alla att bestämma. Just för att det är en av mina absoluta favoritgrupper som har gjort låten så är det svårt att välja ut just en låt som symboliserar hur mycket de betyder för mig. Detta är inte låten jag har gråtit mest till, eller varit som lyckligast under av alla Kents låtar, men detta var första låten som någonsin fick mig att inse hur mycket jag har gått miste om. Och det finns nog ingen låt som jag inte suttit under lektionerna lika mycket och skrivit av hela texten till. Detta är en underbar låt, en av de mest underbara.

Nummer 4:

The Cranberries - Linger
"Oh, I'm such a fool for you"... Behöver jag säga mer? Detta är den där låten när man känner sig så hopplöst förälskad och man vill verkligen inget annat än att känslorna ska vara besvarade, men man är inte riktigt säker. Jag får alltid samma känsla av att lyssna på den. The Cranberries goes a long way back in my life ^^,

Nummer 3:

Eskobar - Someone New (feat. Heather Nova)
Denna låten kan jag lyssna på om och om igen, och jag vet egentligen inte varför? Jag hörde den för massor av år sen och folk klagar på Eskobar, men förlåt. Jag kan inte klaga på ett band som har lyckats skapa denna otroligt vackra låt. Den är full av bitterljuv "vi gjorde slut men jag vill egentligen bara att du ska vara lycklig". Hjärta smärta gott folk :)

Nummer 2:

Coldplay - Clocks
Sällan har låtar berört som denna. Jag blir arg för att den används så ofta i reklamer och filmer, den är för värdefull för det. Låten bara... det finns få låtar som gör mig så otroligt glad som denna låten gör, den känns i hela kroppen när den spelas och texten är så härligt underbart förvirrande. Och Chris's röst är som musiken, den glider rakt in i hjärtat.

Och.... the grande finale :D

NUMMER 1:

The Verve - Bittersweet Symphony

Slår vad om att ni allihop suckar och gnäller över att jag väljer denna låten men jag kan inte hjälpa det. Förutom att introt är det vackraste i världen så är texten något av det vackraste jag hört, trots att det inte är poetiskt eller insnärjt i vackra ord. Det är enkelt, det är så som livet är. Och musikvideon är ganska fantastisk den med O.o But I'm a million different people from one day to the next... Texten i denna låten kommer förfölja med hela livet. Den kommer alltid att påminna mig om vissa tider i mitt liv. Och just för att den ger mig rysningar, just för att den får mig att känna mig fri, just för att jag känner mig som om jag är i ett med musiken, just därför får den första plats. Bittersweet Symphony. Bara titeln ger mig rysningar.


Så, nu får ni vara glada :) Och jag är säker på att det är få som håller med mig, och ja, en del av låtarna kanske är ytliga eller klyschiga, men de betyder otroligt mycket för mig.
Den här listan har jag arbetat på i mitt huvud i ett år. Väldigt lite resultat för så många timmars funderande. Ungefär som mitt PA då alltså ^^,

~

Kommentarer
Postat av: Ellen

OHH NICOLE!! TACK TACK!! Du har ju helt klart klassens bästa musiksmak (enligt mig!) Trodde knappt att de var någon som lyssnade på Someone New längre!! Puss puss:)

Postat av: Ellen

Håller med, Folk ska sluta klaga på Eskobar! Liksom hallå Ja! de har gjort hur mycket bra musik som helst! Isåfall så kunde klaga på The Ark istället som började med Melodifestivalen.. ESKOBAR é BÄST

2008-04-10 @ 14:55:41
URL: http://hometown89.blogg.se
Postat av: Nicole

Haha, ja, det är tur att det finns kvar sådana som vi här i världen, som uppskattar lite äldre musik ;) xD

2008-04-11 @ 10:24:51
URL: http://mandarine.blogg.se
Postat av: nora

tack så mkt, vad glad jag blir! puss och kram

2008-04-16 @ 11:47:05
URL: http://kanskeenhund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback