Tio filmer som jag älskar


Jag tänkte skriva ner mina topp tio favoritfilmer. Inte bara för att jag tycker att världen förtjänar att få veta vilka filmer som borde ligga på IMDB's topplista, men även för att jag känner ett behov av att göra listor. Undrar om det är vanligt? Att man får list-abstinens. Jag måste skriva listor på allt. Saker jag ska göra, saker jag tycker om, saker jag ska passa, kläder jag äger, surrealistiska konstnärer och minnen jag aldrig får glömma.
Nåja. Även om jag råkar vara den enda med listmani på denna jord ska jag nog klara mig ett par år till. Och tills jag dör av skrivkramp får ni helt enkelt stå ut med att läsa mina listor. Inom parantes står betyget från IMDB.

De tio bästa filmerna jag någonsin sett är...




10. The Butterfly Effect (7.7)

Titeln kommer från fenomenet som innebär att minsta lilla ändring kan påverka en hel framtid. Det är också vad denna filmen handlar om, och om huvudpersonen som råkar upptäcka att han kan resa tillbaka i tiden och ändra småsaker, och därefter ska han försöka ställa allt till rätta. Jag är inte ens särskilt förtjust i Ashton Kutcher men här bevisar han att han fixar mer än att bara leda Punk'D. Och det är vackert, sorgligt och roligt.
http://www.imdb.com/title/tt0289879/



9. Eternal Sunshine of The Spotless Mind (8.5)

Bara den vackra titeln gör att man vill se denna filmen. Detta är en av de vackraste kärleksfilmerna jag någonsin sett, mycket för att den är så annorlunda. Den är inte sentimental, den är inte banal, den är hjärtekrossande och jag vill inget annat än att trycka på paus och hindra kärleksparet från att separeras. Och Jim Carrey visar upp en helt annan sida, vilket gör att jag undrar varför han någonsin började med de där fåniga filmerna.
http://www.imdb.com/title/tt0338013/



8. Amelie from Montmartre (8.6)

Åh, vad jag älskar Amelie! Jag vill ta hem henne och lägga henne i en liten ask bredvid min säng och då och då kan jag plocka fram henne och låta henne prata lite på franska medan jag låtsas förstå. Detta är en sådan film som du måste se en lite halvdeppig söndag när du vill "feel good" igen. Om inte annat så kan man ju drömma om den söta vindsvåningen och hoppas på att det finns sådana här människor på riktigt.
http://www.imdb.com/title/tt0211915/



7. Vanilla Sky (6.8)

Första gången jag såg denna film blev jag skitsur och hatade den. Då var jag elva år. Nu såg jag om den för ett halvår sen och undrade vad det var för fel på mig för snart sju år sen. Ja, den är konstig. Ja, Tom Cruise är med i den. Ja, det kanske fortfarande är något fel på mig, men det kvittar för denna film berör mig. In another life when we both are cats... Det finns kanske en anledning till att jag har kommit ihåg en replik ur en film som jag hatade för sju år sen. Den fastnar. Den stannar kvar, och när du sover är det den stela masken fastbränd på näthinnan.
http://www.imdb.com/title/tt0259711/



6. Kill Bill vol 1&2 (8.2 & 8.1)

Jag tycker synd om er som inte sett Kill Bill. Förmodligen den film som jag citerat flest filmrepliker ur helt enkelt för att jag älskar dialogerna. Quentin Tarantino har kanske gjort bättre filmer än så (eller kanske och kanske, jag vet bättre filmer) men Uma Thurmans brandgula overall kommer för alltid att finnas i mitt hjärta. Det är denna film som introducerade mig till den härliga blandningen av blod och svett utan att för den sakens skull ha med cheesy one-liners som man himlar med ögonen till om och om igen. Länge leve Tarantino.
http://www.imdb.com/title/tt0266697/
http://www.imdb.com/title/tt0378194/



5. 37°2 le matin a.k.a Betty Blue (7.3)

Betty Blue tog tag i mitt hjärta någon gång för evigheter sen när jag aldrig hade upplevt kärlek eller någonting spännande alls och Betty Blue var en ny värld. Ännu en fransk film, förlåt. Den är konstig och passionerande och svår att få tag på när man vill hyra film och jag vet inte allt, men se den. Jag lyssnade på Betty, c'est le vent i ett år efter att ha sett denna. Se den ensam när du vill gråta, för jag kan lova att det kommer du göra. Så är livet nämligen med Betty Blue.
http://www.imdb.com/title/tt0090563/



4. House of Flying Daggers (7.6)

Åh, sötare kan man ju inte vara än den lilla kinesiska Ziyi Zhang. Och hon kan dansa. Och hon kan slåss. Samtidigt som hon är blind. Är det konstigt att man fastnar framför denna filmen? Är det konstigt att alla blir förälskade i henne? Språket är förstås också vackert. Klaga lagom över slutet, men gör allting så mycket bättre enligt mig. Såg den en gång och älskade den, såg den två gånger och älskade den lite till. Nu är det nog snart dags för en tredje gång.
http://www.imdb.com/title/tt0385004/


För de tre filmer som ligger överst på min topp tio lista tänkte jag vara så avancerad att jag lägger in små intressanta filmklipp. För de som orkar kolla. Och för de som inte orkar kolla säger jag - Kolla ändå! Det kanske faktiskt är något bra?


 

3. Fight Club (8.7)

Jag funderade på att inte ens skriva en förklaring här, för de som har sett filmen förstår nog vad jag menar. We are the all dancing, all singing crap of the world. Filmen är så bra att jag känner för att slänga ut alla saker jag har, flytta in i ett fallfärdigt övergivet hus utanför en storstad och börja slåss med alla jag ser. Trots att jag inte är särskilt förtjust i våld. Ur denna filmen kan man citera oändligt många repliker som Tyler Durden säger eller helt enkelt se om trailern några gånger för den ger en sjundedels försmak av själva filmen vilket är tillräckligt för att börja dregla. Så se den. Eller - Slide.
http://www.imdb.com/title/tt0137523/

 

2. Pulp Fiction (8.9)

Jag tror det finns en anledning att jag (alla som jag känner) kan se om den här filmen, om och om igen. Den blir aldrig dålig. Jag såg den när jag var en liten unge, jag ser på den nu. Och varje gång skrattar jag. Den är inte bara rolig, den är så sjukt fyndig och... det finns inga svenska ord. På engelska kanske? Clever. Oavsett så är det ett mästerverk, och jag älskar att citera långa scener där Samuel L Jackson förklarar hur livet fungerar. Jag hade kunnat ta dansscenen, för den är väldigt kul, men jag valde hamburgerscenen och hoppas att ni har tålamod och orkar titta på hela. För den är bra. Och blir bara bättre.
http://www.imdb.com/title/tt0110912/

Och först på listan...

 

1. Oldboy (8.3)

Jag ville hitta en scen ur filmen men tyvärr. De som fanns var antingen så låg kvalitet att jag skämdes eller så var de inte textade. Men trailern var också riktigt bra. Oldboy handlar om en man som spärras in i ett litet rum i femton år, med bara en teve som sällskap. Han har ingen aning om varför han är där. Efter femton år släpps han ut igen, och han har fortfarande ingen aning om varför. Så börjar hans väg mot hämnd, mot den person som stulit femton år av hans liv. Jag kan inte säga mer än såhär. Bara se på den. Bara se på den och njut.
http://www.imdb.com/title/tt0364569/

~

Kommentarer
Postat av: Älskling

Så underbara filmer :> Eller ja, förutom Betty Blue och fransyskan. Dom har jag inte sett :p Vet du vad älskling? Dina beskrivningar dom är.. perfekta? Du är så otroligt duktig på att recensera och förklara saker. Det kanske lönar sig att växa upp med rättningar när man visar MVG uppsatser? ;)

2008-05-14 @ 15:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback