Djupa koreanska kärleksfilmer


Lite filmbloggande igen.
(Jag vet att jag har varit dålig på att blogga om sådant viktigt).
Igår såg jag två nya filmer.
Möjligtvis är de inte så nya, men jag har förstås missat dem helt.

In the mood for love 3/5

     Var jag kanske inte på humör för att se sådana här filmer igår? Hade jag för höga förväntningar? Är jag ytlig och förstår mig inte på genialiteten? Ja, den var vacker och väldigt poetisk men... jag kände ingenting när den var över. Efter den tragiska romansen tog filmen slut och jag satt mest och tänkte "Var detta allt?".
     In the mood for love handlar om en man och en kvinna som flyttar in bredvid varandra med respektive makar på samma dag. Så småningom inser de att deras partners har ett förhållande med varandra och bittert och sorgset utvecklar de en vänskap med löftet att aldrig någonsin bli som dem. Vänskapen blir förstås starkare och starkare... 
     Ljuset och färgerna i filmen är helt fantastiska, och detsamma kan jag säga om filmmusiken. Den förmedlar verkligen känslorna, lika mycket som skådespelarna som gör otroliga insatser. Det är väl kanske det, mycket av det vackra ligger i spänningen mellan människorna och när man är lite halvtrött (som jag var igår), är den svår att uppskatta. Man måste också ständigt leta efter undermeningar, så att man ser betydelser man annars lätt missar. En film för den koncentrerade. Jag tror jag möjligtvis måste se den en gång till. Men som det var nu, lämnade jag filmen med inget förutom en lagom irriterad och deppig känsla. Och det kan ha berott på min förkylning.
http://www.imdb.com/title/tt0118694/


Oj oj, måste till föreläsningen.
Bloggar om nästa film senare :)


~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback