"Who the fuck is John Malkovich?"


Tillbaks från föreläsning, gruppdiskussion och mellanmål.
Över till den andra filmen jag såg igår.
(Jag såg faktiskt en halv till,
men eftersom att jag inte sett klart den får jag nog vänta med den recensionen)

Being John Malkovich 4/5

     Ja, jag vet, jag är sådär tio år efter med vissa filmer. Men om vi nu ska vara helt ärliga, hur ofta stöter man på riktigt bra filmer av de som spottas ut under året? Nej, de flesta höjdpunkterna uppstod faktiskt på 90-talet. Fight Club, Pulp Fiction... och denna, för att nämna några få. Being John Malkovich är sådär härligt virrig, rolig blandat med en stor dos patetiska människor och bitterhet.
     En marionettdockspelare vid namn Craig är olycklig i sitt förhållande och har svårt att hitta jobb (inte så förvånande). När han blir anställd vid Lester Company hittar han en liten dörr som leder rakt in i skådespelaren John Malkovich's hjärna. Efter femton minuters insyn i Malkovich's liv spottas han ut på sidan av motorvägen. Denna filosofiska upplevelse berättar han för sin kollega (den förförande) Maxine som övertalar honom att starta ett företag av de. Betala, och upplev hur det är att vara någon annan i femton minuter. Detta leder till en serie lyckliga och olyckliga händelser och snart går saker och ting överstyr.
     I början av filmen undrade jag mest varför dessa tråkiga och självförnedrande människor ens var värda att se på, men så fort Craig hade hittat portalen blev historien intressant. Så småningom fäster man sig vid människorna. Craigs fru Lotte, bohemisk och fri som hittar sin rätta kärlek inuti Malkovich, Maxine som är så kylig och ondskefull på utsidan men som visar sig kapabel till annat efter en tid, och Craig, den patetiske dockspelaren som bara vill vara någon annan. Being John Malkovich är en helt annorlunda historia och som lockar till både skratt och till en viss sorgsenhet, åtminstone från min sida.
http://www.imdb.com/title/tt0120601/


Jag är förkyld.
Har varit trött i hela kroppen under dagen trots att jag sov i åtta timmar inatt.
Höll på att somna under första föreläsningstimmen.
Antecknade knappt något alls, och minns ännu mindre.
Lyckat när vi har deltenta imorgon?

Ska nog lägga mig ner en stund.
Sen blir det väl av till affären och handla.
Måste äta någonting till pastan ikväll.
Enkelt, billigt.
Förslag?

~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback